سفارش تبلیغ
صبا ویژن



اعمال شب هاى قدر (به صورت مختصر) - عرصات

   

شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به فضیلت آن نمى رسد و عبادت در آن شب بهتر از هزار ماه عبادت است در آن شب تقدیر امور سال   مى شود، ملائکه و روح، که اعظم ملائکه است، در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت امام زمان                      (علیه السلام)مشرف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدر شده است بر امام(علیه السلام)عرض مى کنند.

اعمال شب هاى قدر بر دو نوع است (به صورت مختصر):

یکى آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر اینکه مخصوص به هر شبى است.

اعمال مشترک شب هاى قدر
این اعمال در هر سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم انجام مى گیرد:

اول، غسل است که بهتر است مقارن غروب آفتاب باشد.

دوم، دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید بخواند و بعد از فراغ از نماز، هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ الله وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید.

سوم، زیارت امام حسین(علیه السلام).

چهارم، احیاىِ این شب هاست. هر کسى که این شب ها را احیا کند گناهان او آمرزیده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینى کوه ها و کیل دریاها باشد.

پنجم، قرآن مجید را بگشاید و بگذارد مقابل خود و بگوید:

اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَما فیهِ، وَفیهِ اسْمُکَ الاَْکْبَرُ، وَاَسْمآؤُکَ الْحُسْنى، وَما یُخافُ وَیُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِکَ مِنَ النّارِ.

خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت و نامهاى نیکویت و آنچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ.

پس هر حاجت دارد بخواهد.

ششم، قرآن را بر سر بگیرد و بگوید:

اَللّـهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِن مَدَحْتَهُ فیهِ، وَبِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ

خدایا به حق این قرآن و به حق آنکس که او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى که در این قرآن مدحش کرده اى و به حقى که تو بر ایشان دارى زیرا کسى نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.

پس ده مرتبه بگوید: «بِکَ یا اَللهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّد» و ده مرتبه «بِعَلىٍّ» و ده مرتبه «بِفاطِمَةَ» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ» و ده مرتبه «بِالحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِعَلىِّ بن الحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ» و ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَر» و ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُوسى» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ» و ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُحَمَّد» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ» و ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» بگوید. پس از آن، هر خواسته اى که دارد، طلب کند.

اعمال مخصوص شب هاى قدر
اعمال مخصوص شب نوزدهم

اول، صد مرتبه: اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ.

دوم، صد مرتبه: اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِالمُؤْمِنینَ.

اعمال مخصوص شب بیست و یکم

فضیلت این شب از شب نوزدهم بیشتر است و باید اعمال آن شب را، از غسل و احیا و زیارت و دو رکعت نماز که هفت قل هو الله دارد که قبلا بیان کردیم، و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعاى جوشن کبیر، در این شب به جا آورد.

اعمال مخصوص شب بیست و سوم

فضیلت این شب از دو شب قبل بیشتر است و باید چند عمل دیگر علاوه بر اعمالى که در شب هاى نوزدهم و بیست و یکم ذکر شد، به جا آورد و آن عبارت است از خواندن سوره هاى

1. عنکبوت و روم،

 2. حم و دخان،

 3. سوره قدر (هزار مرتبه)،

 4. زیاد خواندن دعاى اللهم کن لولیّک...

التماس دعا

 



نویسنده » علیرضا کفایی » ساعت 10:56 عصر روز سه شنبه 89 شهریور 9